Penyakit Kencing Manis Tanda Dan Cara Merawat

Penyakit Kencing Manis : Tanda Awal Dan Cara Merawat. Apakah ubat kencing manis yang paling berkesan dan mujarab? Dah cuba ubat herba Klinax Organik? Penyakit kencing manis telah diketahui semenjak tamadun purba lagi dan telah direkodkan oleh tamadun Mesir, Hindu, Cina, dan Yunani (Greek). Tanda-tanda penyakit kencing manis, seperti dahaga yang melampau dan kerap kencing, telah digambarkan oleh orang Mesir di atas paprus pada 1550 BC. Pakar perubatan India juga telah membahagikan pengidap kencing manis kepada dua semenjak abad ke lima lagi. Berikut sidertakan informasi penting berkenaan dengan Penyakit Kencing Manis Tanda Awal Dan Cara Merawat.
kencing manis
Diabetes

Penyakit Kencing Manis

Perkataan mellitus kemudiannya ditambah oleh Willis bagi menunjukkan terdapat gula dalam air kencing. Salah satu daripada ujian bagi mengesan pengidap kencing manis yang terawal adalah mencurahkan air kencing pada tanah dan melihat samada semut menghurungi tempat tersebut. Bukti kaitan kelenjar pankreas dengan punca penyakit kencing manis dijumpai pada tahun 1897, apabila dua orang pakar sains, Minkowski dan Von Mering membuktikan hubungan kelenjar pankreas dengan kencing manis dengan membuang kelenjar pankreas pada anjing, menyebabkan anjing tersebut mengidap kencing manis.

Walaupun penyakit kencing manis telah lama diketahui, kawalan penyakit kencing manis yang berkesan hanya diketahui pada 1921 apabila  Frederick G. Banting dan Best menjumpai fungsi insulin sebagai pengawal kandungan glokos dalam darah.

Insulin

Insulin merupakan sejenis hormon yang dihasilkan oleh sel kelenjar pankreas yang dikenali sebagai Langerhans islets (kepulauan kecil). Insulin bertugas untuk menceranakan glukos dan bertindak membenarkan glukos dalam darah menembusi dinding sel.

Ubat Kencing Manis

Terdapat banyak ubat kencing manis di pasaran dan ubat herba Klinax Organik adalah salah satu ubat yang mujarab dan berkesan. Untuk membeli/ order dan mengetahui lebih lanjut sila klik UBAT KENCING MANIS.

ubat kencing manis klinax organik

Tanda-tanda kencing manis 

Adalah seperti berikut :-
  1. Sering dahaga dan sering perlu minum air.
  2. Sering ketandas.
  3. Terasa badan lemah.
  4. Berat badan turun dengan cepat
  5. Penglihatan semakin kabur.
  6. Terasa pening kepala.
  7. Kadang-kala pengidap kencing manis tidak menunjukkan sebarang tanda. Hanya dengan pemeriksaan doktor dapat menunjukkan dan mengesan kencing manis pada peringkat awal. Bagi mereka yang berisiko tinggi, mereka perlu menjalani pemeriksaan untuk mengesan kencing manis sekali setiap tahun.

Golongan Berisiko Tinggi

Mereka yang dikelaskan dalam kumpulan risiko lebih tinggi adalah :-
  1. Mereka yang mempunyai keturunan yang mengidap Kencing Manis (Ibu bapa, adik-beradik)
  2. Mereka yang berat badan agak tinggi
  3. Mereka yang pernah mempunyai radang pada Pancreas
  4. Wanita mengandung yang pernah menghadapi kencing manis ketika hamil.
  5. Bagaimanapun penyakit kencing manis mampu menyerang sesiapa juga pada semua peringkat umur sekiranya permakanan dan minuman tidak dijaga.

Cara Mengesan Kencing Manis

Kencing Manis dapat dikesan dengan ujian air kencing atau ujian darah. Ujian darah amat mudah digunakan dan dapat mengukur kadar gula dalam darah dengan tempoh beberapa minit sahaja. Selain itu terdapat ujian daya tahan glukos dimana pesakit akan disureh meminum minuman bergula dan mereka diuji untuk memastikan peningkatan kadar glukos. Selain itu ujian puasa glukos di mana mereka yang diuji akan dilarang makan atau minum semalaman sebelum mereka diuji untuk menentukan kadar glukos mereka.

Cara Mengelak Kencing Manis

  • Perubahan cara hidup
Perubahan cara hidup mampu mengelakkan kencing manis terutama pada mereka yang mempunyai kecacatan daya tahan glukos (Impaired glucose tolerance - IGT), atau kecacatan puasa glukos (impaired fasting glucose - IFG). Kajian menunjukkan kedua-dua keadaaan merupakan tanda awal kencing manis tetapi mampu diterbalikkan dengan kawalan permakanan yang betul.

Selain itu, tidak salah bagi mereka yang tidak mempunyai masalah awal untuk turut serta mengambil langkah berjaga-jaga untuk mengelakkan kencing manis dengan melakukan beberapa perkara iaitu: -
  • Pemakanan
Ramai berpendapat bahawa pemakanan hanya merangkumi pemakanan gula sahaja. Tetapi walaupun pemakanan gula seharusnya disekat, ini tidak bermakna makanan-makanan lain kesemuanya dapat dimakan seberapa banyaknya. Pemakanan seharusnya dikurangkan kerana selain daripada gula, bahan-bahan karbohidrat yang lain juga seharusnya dikurangkan. Ini adalah kerana kadar kalori pada sesehari itu seharusnya dikurangkan. Untuk kepastian bahawa pemakanan yang dimakan tidak melebihi batas. Catatkan apa yang sering dimakan dalam sehari dan bincangkan dengan doktor.
  • Senaman
Senaman juga penting tetapi ianya perlu dimulakan secara beransur-ansur dan dengan nasihat doktor. Senaman berfungsi dengan tiga cara iaitu membantu menggunakan kalori yang lebih yang mungkin dimakan, membantu mengurangkan berat badan dan akhir sekali dapat juga menambahkan kesihatan jantung dan paru-paru (cardiorespiratory) kita. Satu kajian mengenai kencing manis dalam tempoh 3 hingga 6 tahun mendapati senaman seperti berjalan selama 2 1/2 jam dalam tempoh seminggu boleh mengurangkan perkembangan diabetis sebanyak 40% - 60%.
  • Penjagaan Berat Badan
Telah dikenali yang mereka yang berat badan tidak tinggi lebih mudah dikawal taraf gula di dalam darah mereka dan dengan itu ubat dapat dikurangkan. Setengah-setengah dari pesakit kencing manis dapat menghentikan ubat kesemua sekali setelah berat badan dapat dikawal.
  • Pemeriksaan Diri Sendiri
Seseorang itu seharusnya berwaspada tentang apa-apa perubahan pada badan mereka iaitu dari segi kulit (lagi-lagi pada bahagian kaki), rasa sebal/kebas pada hujung jari tangan atau kaki dan apa-apa perubahan lain yang dirasakan.  Selain dari itu, pemeriksaan oleh doctor untuk memastikan kadar gula dalam darah mesti terus dijalankan.
  • Pemeriksaan oleh Doktor Secara Tahunan atau secara berkala
Ujian berkala secara tetap terutama mereka yang berisiko tinggi mampu mengesan kencing manis pada peringkat awal. Ini membolehkan pengidap kencing manis mengambil langkah awal untuk merawat diri mereka. Dianggarkan bagi setiap 1% pengurangan kadar ujian darah A1C, mampu mengurangkan masalah berkait kencing manis sebanyak 40%. Selain itu rawatan awal kencing manis juga mampu mengurangkan 30% hingga 70% kegagalan buah pinggang berfungsi. Penjagaan anggota kaki tangan mampu mengurangkan kes anggota badan perlu dipotong disebabkan komplikasi jangkitan sebanyak 45% - 85%.
  • Pengambilan Ubat
Pengambilan ubat untuk mengelakkan kencing manis masih diperingkat kajian di Amerika Syarikat. Ubat seperti metformin didapati mengurangkan peratusan mengidap kencing manis sebanyak 31%. Rawatan menggunakan metformin lebih berkesan bagi mereka yang berusia muda, dan gemuk. Rawatan metformin kurang berkesan pada mereka yang normal untuk mengelakkan kencing manis.

{ 12 comments.. read them below or add one }

Nizam Nizam 30 Oktober, 2014
Assalam.
Saya Nizam dan ingin berkongsi tentang satu rawatn alternatif moden merawat kencing manis di panggil cypreme.

Sila ke blog saya di http://cypreme101.blogspot.com
perubatan khalifah perubatan khalifah 04 Julai, 2015
huhu, saya sebagai pelatih jururawat, sepanjang pengalaman saya, memang sedih bila lihat pesakit diabetes ni...malah arwah maklong saya juga adalah penghidap kencing manis dan tumit kakinya telah pun dipotong untuk mengelakkan ianya berjangkit ke sel-sel yang lain.
sayang, sebab terlewat jumpa penawarnya.
sebab utama diabetes @ kencing manis ini terjadi adalah kerana kurangnya penghasilan insulin oleh pankreas, organ badan kita.
jika masalah ini dapat diselesaikan, pasti masalah diabetes boleh dirawat...insya-Allah.
hendak tahu penerangannya lebih lanjut, sila ke laman ini :
#blogspot : rawatankanser2013
khairul anuar khairul anuar 26 Oktober, 2015
Assalamualaikum wbt & Selamat Sejahtera,

Sorry mengganggu. Saya just nak share satu product yang amat baik untuk kesihatan. Produk ni adalah teh berjenama GC tea. Kandungan herba dalam GC tea ni adalah:

✔GREEN TEA
✔ROIBOS TEA
✔MULBERRY
✔STEVIA
✔PEPPERMINT
✔GYMNEMA SYLVESTER

Teh rasa sangat sedap. Hanya perlu rendam dalam air panas selama 10-15 min dan kemudia terus minum. TAK PERLU TAMBAH GULA kerana STEVIA dah beri rasa manis.

Teh ni dapat membantu mereka yang mempuyai masalah:

✔BERAT BADAN BERLEBIHAN
✔KANDUNGAN GULA DALAM DARAH YANG TINGGI DAN TIDAK TERKAWAL
(DIABETIS TYPE 1 & TYPE 2)
✔TEKANAN DARAH TINGGI

Teh ni juga berfungsi sebagai ANTIOKSIDAN untuk membantu mengurangkan risiko KANSER

✔Produk HERBA 100%
✔Mempunyai SIJIL HALAL dari JAKIM
✔Kelulusan dari BAHAGIAN KESELAMATAN DAN KUALITI MAKANAN, KKMM.
✔Hazard Analysis Critical Control Point (HACCP)
✔GMP
✔MADE IN MALAYSIA

Kalau nak cuba produk ni.. Hubungi saya : WhatsApp/SMS/Email: 019-2238440 / 019-6565605. email:khairul566@yahoo.com
https://www.facebook.com/HafiyGCTEA?fref=ts

Terima kasih.
Syuhada Stevia Syuhada Stevia 20 November, 2015

Assalamualaikum, salam sihat :) Info yg sangat berguna. Terima Kasih.

Tumpang tanya, ada kenal sesiapa yang ada SAKIT KENCING MANIS tapi suka minuman dan makanan manis?

InsyaAllah, saya ada cara bantu mereka UTK MENIKMATI MINUMAN & MAKANAN MANIS
sambil
MENURUNKAN BACAAN GULA DLM DARAH. Lagi Manis Lagi Menyihatkan, InsyaAllah.

-->Nak tau lebih lanjut, whatsapp saya di 018-6669390 (Syuhada Stevia)

-->Nak tengok testimoni? Jom follow saya di Instagram @syuhada.mh dan @stevia.0.kalori
jida jida 21 Mac, 2016
Nice info.. dengan kepelbagaian fast food sekarang ni, masalah kencing manis makin menjadi2..bukan setakat orang tua, orang muda pun tak terkecuali dari menghidapinya.
Unknown Unknown 22 April, 2016
Ketahui cara-cara merawat kencing manis ,Alhamdulillah dah ramai pengguna triple-t/penawar herba byazlan dapat merawat pesakit kencing manis dan kembali ceria dalam hidup mereka.
whatsapp/sms ke 014 5355896
Ubat Kencing Manis Ubat Kencing Manis 06 Mei, 2016
Terima Kasih atas info yang bermanfaat
Ubat Kencing Manis No.1 Malaysia Ubat Kencing Manis No.1 Malaysia 16 Jun, 2016
Pesanan kepada mereka yang ada kencing manis, tolong jangan panik. Ia bukanlah pengakhiran buat anda.. Kencing manis bukanlah sesuatu yang sangat teruk, ia cume masalah pankreas yang kurang effektif dalam merembeskan insulin.

Cuba cari penyelesaian dan start jaga pemakananan anda bagi mengelak ianya jadi lebih teruk. Banyakkan makan herba-herba dan ulam-ulam yang pahit.

Pesanan akhir, kepada mereka yang ada kencing manis, carilah ikhtiar untuk merawatnya... Ambillah masa sedikit, kerana pankreas anda sudah bekerja selama puluhan tahun, rawatlah ia walaupun mengambil masa yang lama...
Fadzil Daud Fadzil Daud 19 Jun, 2016
Terima kaseh atas info
shukri muhammad shukri muhammad 04 Julai, 2016
biasanya kencing manis berpunca dari pemaknanan yang tidak terkawal dan kurangnya bersenam. Kecekapan pankreas akan menurun bila bertambah usia. Untuk kembalikan kesihatan pankreas, senaman ringan perlu dilakukan secara berterusan
AZENI AHMAD AZENI AHMAD 14 Oktober, 2016
Makanan yang sedia ada sekarang banyak mengundang kepada kandungan gula yang tinggi kan.
Sebab tue, tak pelik kalau belasan tahun pun mula ada masalah kencing manis.
Lama-kelamaan akan bagi kesan kat buah pinggang pula.
Bahaya.
Cegah Diabetes Cegah Diabetes 02 Disember, 2016
Penghidap diabetes perlu positif dan optimis bahawa mereka boleh BEBAS dari DIABETES kerana dah terbukti ramai yang mampu melakukannya. Kenapa anda tidak boleh? =)