Penyakit Buah Pinggang Tanda Awal Dan Rawatan

Apa Yang Perlu Kita Tahu Mengenai Penyakit Buah Pinggang? Buah pinggang adalah salah satu organ yang penting dalam tubuh, namun kesihatannya diambil mudah.Sebelum ini mungkin anda tidak tahu bahawa anda sebenarnya mempunyai penyakit buah pinggang pada tahap awal, kerana biasanya anda tidak pernah merasa sakit sama sekali. 

Penyakit Buah Pinggang Tanda Awal Dan Rawatan

RAMAI orang beranggapan mereka cukup sihat, walaupun bertahun-tahun tidak menjalani pemeriksaan kesihatan. Malah, tidak kurang juga beranggapan mereka tidak akan berdepan masalah kesihatan, sedangkan setiap orang sebenarnya mempunyai risiko sama untuk mengalaminya kerana kebanyakan penyakit kronik menyerang badan dalam diam. Sikap suka meletakkan diri dalam keadaan selesa menyebabkan ramai melepaskan peluang menjalani pemeriksaan kesihatan, walaupun ia diberikan secara percuma.

rawatan penyakit buah pinggang
Sikap ini juga menyebabkan ada yang tidak boleh menerima hakikat apabila diberitahu mereka menghidap sesuatu penyakit serius kerana tidak mengalami sebarang gejala.

Namun, itulah sifat penyakit kronik. Kehadirannya tidak dirasai dan pesakit masih boleh menjalankan kegiatan harian tanpa masalah kerana kesan hanya timbul apabila penyakit sampai ke tahap serius.

Fenomena sama turut ditunjukkan dengan masalah kerosakan buah pinggang.Ia mengambil masa bertahun-tahun sebelum menunjukkan kesan kepada kesihatan.Bagaimanapun, anda perlu lebih berhati-hati dan segera mendapatkan pemeriksaan kesihatan jika anda mengalami tanda seperti:

Tanda-tanda awal penyakit buah pinggang dan cara mencegah


  • -Ketidakselesaan atau rasa terbakar ketika membuang air kecil.
  • -Darah keluar bersama-sama air kencing.
  • -Perubahan pada kekerapan membuang air kecil.
  • -Sakit belakang.
  • -Kerap buang air kecil, terutama pada tengah malam.
  • -Bengkak pada pergelangan kaki.
  • -Sembap pada keliling mata yang berlarutan, terutama pada sebelah pagi.
Semua tanda di atas menunjukkan seseorang itu mengalami masalah kerosakan buah pinggang. Biasanya gejala ini dianggap perkara biasa dan sering diketepikan, sedangkan ia petanda penting kepada masalah buah pinggang.

Ketika penyakit buah pinggang menyerang, tanda-tanda dan gejala di bawah ini juga boleh muncul secara bertahap. Setiap individu yang mempunyai penyakit ini pula akan berbeza-beza tanda dan gejalanya.Antara tanda-tanda awal penyakit buah pinggang adalah:
  1. Sentiasa merasa penat
  2. Hilang nafsu makan
  3. Merasa mual dan muntah
  4. Berlaku pembengkakan anggota seperti kaki dan muka
  5. Gatal-gatal
  6. Mati rasa pada tangan dan kaki
  7. Kesukaran ketika membuang air kecil
  8. Mengantuk
  9. Tekanan darah tinggi
  10. Anemia
  11. Masalah penumpuan
  12. Masalah tidur
  13. Kekejangan otot
  14. Kulit menjadi gelap
Disebabkan tanda-tanda dan gejala penyakit buah pinggang hampir menyamai masalah kesihatan yang lain,sebaiknya anda berjumpa dengan doktor dan beritahu tanda-tanda yang anda alami dan buat pemeriksaan kesihatan.

Fungsi Dan Risiko Buah Pinggang

Risiko kegagalan buah pinggang semakin tinggi dengan pertambahan umur.Setiap tahun dianggarkan 2,400 kes baru kegagalan buah pinggang dilaporkan dan kes baru di kalangan golongan berumur antara 60 hingga 65 tahun menunjukkan peningkatan 25 peratus.

Buah pinggang bertugas menapis darah dan membuang bahan toksik, sisa buangan dan air berlebihan dari badan.Kegagalan buah pinggang melakukan tugas penting ini boleh menyebabkan pesakit menemui maut jika rawatan penggantian buah pinggang tidak dilakukan. Namun, bukan mudah untuk mendapatkan buah pinggang baru dan kosnya pula sangat mahal; boleh mencecah RM300,000!

Justeru, perkara terbaik ialah menjalani pemeriksaan pengesanan. Ujiannya pula sangat mudah iaitu melalui ujian darah dan air kencing yang mengambil masa beberapa minit saja.

Selain dua ujian mudah ini, beberapa kaedah lain boleh digunakan, iaitu biopsi jarum halus dan ujian bagi tekanan darah tinggi dan kencing manis.

Kaedah terbaik untuk mengelak menanggung kos perubatan tinggi ialah kerap membuat pemeriksaan kesihatan untuk mengesan penyakit pada peringkat awal. Ujian saringan kesihatan ini sangat mudah dan keputusannya boleh diketahui segera.

Semua orang perlu menjalani pemeriksaan kesihatan ini, terutama mereka yang mempunyai sejarah atau ahli keluarga menghidap penyakit kencing manis dan tekanan darah tinggi, kerana mereka berisiko tinggi mendapat masalah kegagalan buah pinggang.

Kencing manis dan tekanan darah tinggi yang tidak terkawal juga antara punca utama kerosakan buah pinggang. Jika ini berlaku, bermakna pesakit terpaksa bergantung kepada mesin dialisis darah sepanjang hayat.

Saringan ini sangat mudah. Tiga parameter diukur iaitu tekanan darah, kandungan glukosa darah dan kandungan protein dalam air kencing. Jika air kencing menunjukkan ada protein, pesakit disaran menjalani ujian susulan untuk pengesahan kerana ia antara petanda awal kegagalan buah pinggang.

Penyakit Buah Pinggang Dan Kaitan Dengan Kencing Manis

Masalah kegagalan buah pinggang yang semakin meningkat di kalangan masyarakat kita dipercayai akibat gaya hidup dan tabiat pemakanan tidak sihat yang boleh menjurus kepada penyakit kencing manis serta tekanan darah tinggi.

Kajian terbaru Universiti Sains Malaysia (USM) 2004 mendapati, rakyat Kelantan paling ramai menghidap kencing manis (78,000 orang) dan kebanyakannya adalah pesakit muda berumur 30 tahun.

Peningkatan sekali ganda sebanyak 13 peratus ini sangat merisaukan berbanding hanya 5.3 peratus 10 tahun lalu.

Kencing manis juga menyebabkan 95.3 peratus pesakit di negeri itu terpaksa kehilangan anggota badan yang kesemuanya berpunca daripada pengambilan gula berlebihan.

Jika anda turut mengamalkan gaya hidup tidak sihat, masih belum terlewat untuk mengubahnya.

Mulakan hidup baru dengan menjalani ujian saringan ini sebelum membuat pemeriksaan berkala sekurang-kurangnya setahun sekali.

Kegagalan buah pinggang juga boleh dicegah dengan mengamalkan:
  • -Pemakanan seimbang.
  • -Minum sekurang-kurangnya dua liter air sehari.
  • -Berhenti merokok.
  • -Makan ubat selepas mendapat nasihat doktor. Paling penting, elakkan ubat yang tidak perlu termasuk ubat untuk menguruskan badan.
  • -Kekalkan berat badan seimbang.
  • -Bersenam setiap hari sekurangnya-kurangnya 30 minit.

ipislam.edu.my

{ 33 comments.. read them below or add one }

Fikrie Fikrie 14 Mei, 2013
Video tentang bagaimana seorang mat saleh di Amerika ini kembali pulih buah pinggangnya seperti biasa mungkin boleh dimenafaatkan oleh mereka merekayang memerlukan
anak bukit anak bukit 19 September, 2013
mak sy pesakit buah pinggang stage 5.tp alhamdulillah slps 5 tahun dealilis.skrg mak ay tak.perlu lg buat dealiss.dan kembali hidupbmacam org normal selepas mengamalkan arabic gum atau getah arab yg di import dari sudan
Yusof Abu Yusof Abu 23 September, 2013
Asalamualaikum.. terlalu ramai pesakit-pesakit buah pinggang diluar sana amat tipis sekali untuk memperolehi buah pinggang yang baru dan akhirnya terpaksa akur dengan 3 kali seminggu atau 12 kali sebulan menjalani dialisis dan setiap kali dialisis mengambil masa 4 jam. Malah sepanjang hayat terpaksa menjalani kehidupan sebegitu. Saudara/saudari yang dirahmati Allah.. sekiranya saudara/saudari sedang mengalami penyakit buah pinggang, sebelum di dialisis berusahalah untuk berubat.. Setiap penyakit pasti ada penawarnya, saya syorkan layari blog saya www.herbabelalaigajah.blogspot.com .. Mohon maaf kepada Admin.. saya bukan nak beriklan disini... saya hanya ingin berkongsi beberapa pengalaman yang pernah ditempuhi oleh pesakit-pesakit buah pinggang di blog saya. maafkan saya. Semoga Allah memberkati, merahmati sesiapa jua dalam mencurahkan ilmu pengetahuan. Aaminnn
islamismydeen0703 islamismydeen0703 24 Oktober, 2013
saya ada tanda-tanda ini tapi lepas tu kawan cina saya ajar saya utk minum air rebusan akar lalang.subhanallah dlm masa seminggu semua tanda tanda yg saya alami telah hilang.skrg saya minum air rebusan akar lalang setiap hari.alhamdulillah
Nurul Amirah Nurul Amirah 07 November, 2013
http://your4lifetransferfactor.blogspot.com/

kindly visit this blog and spread to your friends and family . lets stay healthy and prevent from various diseases :)

berpesan2 kepada kebaikan . insya Allah ,
azura maidin azura maidin 12 November, 2013
thanks utk seua info ini.. singgah blog sya semua..
http://kasihmamaaqil4.blogspot.com/
Arabic Gum Arabic Gum 12 November, 2013
Terima kasih anak bukit kerana berkongsi rahsia keajaiban arabic gum dlm emmulihkan semula pesakit buah pinggang kronik.alhamdulillah slps mencuba arabic gum dr anak bukit suami sy sdh tak perlu dealisis lagi.berminat utk mengetahui arabic gum boleh whatsapp sy 0139090296
Arabic Gum Arabic Gum 15 November, 2013
Sesiapa yg ada masalah buah pinggang tahap kronik bolehlah mencuba arabic gum orignal yg macam sy dapat dr anak bukit utk suami sy.skrg alhamdulillah suami sy dah pulih spenuhnya.x perlu lgi ulang alik ke hospital 3 kli sehari utk dealisis.terima kasih anak bukit.kpd mereka yg ingin menba boleh hubungi anak bukit 0195491600
juehamzah juehamzah 03 Disember, 2013
Ingin kepastian adakah makan vitamin (brand S) dalam kuantiti yang banyak setiap hari boleh menyebabkan sakit buah pinggang?
nurul2820 nurul2820 15 Januari, 2014
Puan jue sy antara pesakit buah pinggang yg berpunca daripada mengamalkan pelbagai vitamin dan herba.hampir 2 tahun sg delesis.akrg alhamdulillah sudah kwmbali pulih.
Fatihah Mohamad Zaki Fatihah Mohamad Zaki 26 Jun, 2014
Salam, boleh sy tau mana nk dpt kn akar lalang tu? Mmg ada jual kt kdai ubat cina ke? If tanda2 dah hilang.. Kita still kena teruskan minum jugak ke atau mcm mna?
Tanpa Nama Tanpa Nama 04 Ogos, 2014
assalamualaikum..boleh saudari kongsikan sbb2 saudari tidak menjalani dialisis lagi?
Mohd Noor Shawal Mohd Noor Shawal 18 September, 2014
mohon share ye.. http://hanwoohwan.blogspot.com/2014/09/penyakit-buah-pinggang.html
Tanpa Nama Tanpa Nama 08 Oktober, 2014
Dimana nak dptkan video tu.pls share.
Tanpa Nama Tanpa Nama 29 Oktober, 2014
Utk pengetahuan saya telah DITIPU oleh yg menjual ARABIC GUM yg menggunakan no fon 0139090296. Sy telah bank in rm320 tetapi dia menyatakan telah pos dan barang pecah. Dan bjanji akan pos lagi.. 2nd time dia ckp reason yg sama. Barang pecah. Sy bgthu takkan barang pecah lagi dia letak fon smpai sekarang tak de ape2 brg yg tiba di rumah


TAHNIAH 0139090296 PUAN SUE CIKGU kerana telah MENIPU org di dalam kesempitan.


0139090296 0139090296 Rezki mewah resources 03070000409108 CIMB


saya akan buat laporan dan sebarkan details anda. Tq


Sesiapa yg pernah tertipu boleh sms sy 0197500940. Kita trace dia ramai2.
Tanpa Nama Tanpa Nama 29 Oktober, 2014
Minta tolong sebarkan aktiviti penipuan
Fatimah Bt Tony Fatimah Bt Tony 07 November, 2014
Perkongsian yg sgt berguna & bermanfaat. Sy juga pernah membaca testimoni mereka yg mengamalkan vivix shaklee, dah sembuh dari sakit buah pinggang. Vivix ni byk gunanya, baik utk sakit kanser, darah tinggi dan byk lagi sakit org tua. Boleh baca di sini utk info anjut, www.beautyfatimah.com
Tanpa Nama Tanpa Nama 22 Disember, 2014
Jika sesuai sebagai food supplement Shaklee jg boleh dicuba... sebagai satu prevention..tqvm. Mohon dikongsikan erita kejayaan pn..tqvm.
Tanpa Nama Tanpa Nama 22 Disember, 2014
lama ke amal mkn ubt vitamin dan herba?..
Vikneswari Kumar Vikneswari Kumar 11 Januari, 2015
Hi
dimanakah boleh dpt akar lalang?
Tanpa Nama Tanpa Nama 17 Januari, 2015
Sayapun pernah kena tipu baru2 ni..cakap suami sakit buah pinggang dan telah sembuh setelah mengamalkan ubat dari negara brunei. Dan beliau sudi mem bantu bagi yg mengalami masalah yang sama tetapi bila wang dah di bank in dia pun lesap. Jd berhati2lah teman..
Kalsom Ali Kalsom Ali 01 Februari, 2015
Assalamualaikum...
Ada alami masalah sakit buah pinggang...pelbagai internatif diguna tapi tak berhasil....
saya ada cara yang selamat dan berkesan...whatsapp 0176607841...insyaallah saya akan bantu dan guide anda hingga berjaya
Nadiasabran Nadia Nadiasabran Nadia 29 Oktober, 2015
Salam .nak tanya macam mana nak dapat kan arabic gum tu yea ? Dekat mana ada jual ?
Nadiasabran Nadia Nadiasabran Nadia 29 Oktober, 2015
Sy nak beli pun dah jadi takut
MiZie SaRaH MiZie SaRaH 02 Februari, 2016
Sharing dari saya sebagai alternatif dan usaha dalam merawat penyakit kanser dan masalah kesihatan yang lain.. Jom tonton dan Like video ini..

https://www.youtube.com/watch?v=QClZFUDD3nE
sue sue 17 Februari, 2016
Saya ada kawan yg mmg biz arabic gum ni dan mmg ori tak menipu sb suami dia kerja petronas di sudan. Dia ada buka kedai di Kuala Limpur. Anda boleh direct g checkkedai dia. Namanya hamidah. Org yg mmg amanah.arabic ni bkn utk buah pinggang je sb hari ni baru tau utk buah pinggang tp juga utk sakit lutut.
sue sue 17 Februari, 2016
Kwn saya ada buka kedai di KL arabic gum ori dari arab sb suami dia petronas di sudan. Dan saya menggunakn sebagai pemakanan utk sakit lutut saya. Rupanya baru tau utk buah pinggang jugak.
muslimahsolehah muslimahsolehah 20 Februari, 2016
blh cuba tanya pada klinik swasta,ada klinik yg jual Arabic gum,harganya pun tak terlalu mahal mcm tu
Moslim Jafar Moslim Jafar 30 Mac, 2016
Saya ada tengok banyak arabic gum di kedai arab di bandar baru bangi yang selalu kunjungi.
Untuk yang benar2 memerlukan boleh sms saya 0192365853...sekadar nak war2kan
Md Alif Md Alif 14 Mei, 2016
Salam tnpa nama,skrg mcm mna pnyakit. saudari? Ada yg lbh berkesan utk mgubati pyakit buah pinggang
Muhammad Faiz Mohamed Saaid Muhammad Faiz Mohamed Saaid 29 Jun, 2016
hooo kena jaga makan lepas nih huhuhuhu
Unknown Unknown 13 Julai, 2016
assalam, sy dulu pernah sakit buah pinggang, gejala yang sma dengan info di atas. msa tu kanak2 lagi, umur 11 tahun. ada india yang bagi petua pada mak saya masa tu..tentang daun remunggai.. yang india slalu buat kari kacangnya. ambil pucuk daun tu, tumbuk..dan minum airnya 2x sehari. dalam bahasa inggeris moringa nama pokok tu. masyarakat india slalu tanam. alhamdulillah lps amalkan.. sebulan lebih shja sy dihospital msa tu. dari setiap minggu kena dtg cx up, sudahnya sebulan skli..dan msa umur 12 tahun dah sihat sepenuhnya..dan smpai lah sekrg..alhamdulillah. sy tak pasti samada mujarab tak pada orang dewasa, tapi tak salah kalau mencuba. sebab ada sepupu saya pun ada anak yg kena, amalkan juga dh sembuh. nurul:0125225378.