Berita Palsu Ops Raya Cina JPJ 2015

Ops Raya Cina tidak benar. Berita Palsu Ops Raya Cina JPJ 2015 seperti dipetik dari FB rasmi Jabatan Penerangan Malaysia
Berita Palsu Ops Raya Cina JPJ 2015

AUTA
Satu mesej tersebar di laman sosial dan aplikasi pesanan WhatsApp yang menyatakan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan membuat satu operasi dikenali sebagai ‘Ops Raya Cina’ dalam tempoh terdekat.
Mesej itu menyebut JPJ memutuskan untuk membuat operasi berkenaan setelah mengusulkan perkara itu dalam satu mesyuarat yang berlangsung di ibu pejabat agensi tersebut di Putrajaya, Rabu lalu.
Menurut pesanan itu, operasi tersebut akan dijalankan di seluruh negara dengan anggota JPJ membuat penyamaran, iaitu tanpa memakai pakaian seragam dan tidak menggunakan kenderaan jabatan itu.
“Setiap anggota diberikan sasaran 15 saman seorang. Mesyuarat memutuskan pesalah-pesalah ini akan diberi surat saman secara pos kepada pemilik dan denda tidak kurang RM1,000,” menurut mesej berkenaan.

FAKTA
JPJ menafikan penyebaran maklumat mengenai operasi itu.
Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan agensi itu, JPJ memaklumkan mesej berkenaan adalah palsu dan dibuat oleh pihak tidak bertanggungjawab.
“JPJ ingin menegaskan bahawa mesej atau kenyataan itu tidak benar dan tidak pernah dikeluarkan,” katanya.
Selain itu, JPJ menjelaskan, pengurusan tertinggi jabatan tersebut tidak pernah menetapkan sasaran bagi kepada setiap anggotanya untuk mengeluarkan 15 saman seperti yang didakwa di dalam pesanan itu.
“Sehubungan itu, kami (JPJ) ingin menasihati orang ramai supaya tidak mudah mempercayai sebarang mesej melalui media sosial ataupun aplikasi WhatsApp yang tidak mempunyai sumber sahih dan kemudian menyebarkannya sebelum pengesahan dilakukan dengan JPJ sendiri,” kata jabatan itu.
---Sinar Harian
KEPUTUSAN DAN JADUAL LIGA PERDANA INGGERIS 2014 SINI


0 comment... add one now