Permohonan Rayuan BR1M 2017

Borang Permohonan Rayuan BR1M 2017. Anda telah memohon dan menyemak status permohonan BR1M 2017 tetapi gagal? Berita baik buat mereka yang gagal dalam permohonan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M). Rayuan BR1M 2017 bagi pemohon yang gagal atau ditolak boleh dibuat di semua Cawangan LHDNM mulai 3 April 2017 sehingga 31 Mei 2017. Tarikh rayuan tahun 2016 adalah pada hari Selasa, 15 Mac hingga 15 April 2016.
borang rayuan br1m 2017

Cara Buat Rayuan BR1M 2017

Permohonan Rayuan BR1M 2017 boleh dibuat secara manual di mana-mana cawangan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) termasuk di Pusat Khidmat Hasil (PKH) dan Pusat Transformasi Bandar (UTC) yang terdekat dengan pemohon. 

  • Tarikh rayuan BR1M 2017 adalah dari 3 April sehingga 31 Mei 2017

Pemohon perlu mengisi borang rayuan dan mengemukakan borang tersebut bersama dokumen sokongan yang berkaitan seperti penyata gaji dan salinan kad pengenalan pasangan atau tanggungan terkini.

Informasi Penting Rayuan BR1M 2017

Berikut adalah tarikh penting berkenaan rayuan permohonan BR1M 2017 :-
  • Rayuan perlu dibuat secara manual di mana-mana cawangan LHDN
  • Tarikh Buka : 3 April 2017
  • Tarikh Tutup : 31 Mei 2017
  • Permohonan yang berstatus Tidak Lulus (Maklumat pendapatan pemohon / pasangan / tanggungan perlu pengesahan), pemohon TIDAK perlu hadir ke Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) untuk sebarang pengesahan. Pemohon boleh hadir ke Cawangan LHDNM semasa tempoh rayuan (3 April 2017 sehingga 31 Mei 2017) untuk permohonan rayuan BR1M 2017. 
  • Panduan Pengguna untuk Semakan status 2017 klik e-BR1M

Waktu Operasi Kaunter Rayuan BR1M 2017

Berikut dikongsikan maklumat jadual pembukaan kaunter rayuan BRIM 2017 meliputi seluruh negeri, hari dan waktu beroperasi. Sumber dari Laman Web BRIM.

A. Cawangan LHDNM (Kecuali Kedah, Kelantan, Terengganu, Johor, Sabah dan Sarawak)

  • Isnin hingga Jumaat
  • 8.45 Pagi – 5.00 Petang

B. Cawangan LHDNM Kedah, Kelantan, Terengganu dan Johor

  • Ahad hingga Rabu : 8.45 Pagi – 5.00 Petang
  • Khamis : 8.45 Pagi – 3.30 Petang

C. Cawangan LHDNM Sabah dan Sarawak

  • Isnin hingga Jumaat
  • 8.15 Pagi – 4.00 Petang

Nota 

  • Cuti Hujung Minggu / Cuti Umum : Tutup
  • Termasuk Pusat Khidmat Hasil (PKH) dan Urban Transformation Centre (UTC), LHDNM

Maklumat Penting Rayuan BR1M 2017

Permohonan Rayuan boleh dibuat  dengan memuat turun atau download Borang Permohonan Rayuan BR1M 2017. Borang rayuan BK-07 tahun 2017 boleh dimuat turun download di link di bawah ini.

Salinan dokumen yang wajib dikemukakan bagi yang mempunyai tanggungan adalah seperti berikut:

  • i. Sijil / Surat Pengesahan Cerai oleh Jabatan Agama Islam Negeri / JPN / JAKOA / Tuai Rumah / Ketua Peribumi @ Ketua Kaum / Ketua Komuniti bagi pasangan (jika status perkahwinan Ibu / Bapa tunggal) atau bagi Ibu / bapa tanggungan (jika status perkahwinan Bujang);
ATAU
  • ii. Sijil / Surat Pengesahan Mati oleh JPN / JAKOA / Tuai Rumah / Ketua Peribumi @ Ketua Kaum / Ketua Komuniti bagi pasangan (jika status perkahwinan Ibu / Bapa tunggal) atau bagi Ibu / bapa tanggungan (jika status perkahwinan Bujang);
DAN
  • iii. Sijil lahir tanggungan / daftar anak angkat / Sijil lahir pemohon atau dokumen pembuktian pertalian hubungan jika ibu bapa tidak memohon;
ATAU
  • iv. Surat hak penjagaan tanggungan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) / Mahkamah / Agensi yang dilantik oleh kerajaan (jika berkenaan).

Borang Permohonan Rayuan BR1M 2017

 
Selamat membuat rayuan BR1M 2017 dan semoga anda berjaya. Kepada yang gagal, anda boleh merayu sehingga 31 Mei 2017.

5 comments.. read them below or add one

Azrul Azma Azrul Azma 06 Jun, 2016
Dgr2 kputusn rayuan br1m kluar mgu ke3 bulan may atau june...bulan 5 atau 6 yg tu sy xpasti...sy pon still tggu keputusn ryuan br1m jga...
Florence ak geranding Florence ak geranding 11 Jun, 2016
Dari thn pertma brim ada.. sya dpt batuan brim...tpi brim 2016 Kali ini tk dpt pulak pelik Sgt...mnta org brtnggungjwb cek balik borang brim sya.!!
Unknown Unknown 12 Jun, 2016
tahun lepas dpt brim.. tahun ni enta la.. blh plk xlepas.. harap duit brim je mampu.. kalu kje krjaan xpela.. mcm2 dpt duit..kdg2 jeles tau.. knp smua ni xadil?
Unknown Unknown 16 Jun, 2016
saya pun masih menunggu keputusan rayuan brim...dah dapat ker tak yer
Mas Ita Mas Ita 17 Jun, 2016
ger betul dah hantar semua bloh dia kata tak hantar pototes aic dan semua nye.. tiap tahun dapat penuh tahun nie.. dah lah ibu tunggal sara 4 anak, kerja tak menentu raya nie mcmane nak tampung baju raya ank..